Vijde week Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Annemarie Kroeze - WaarBenJij.nu Vijde week Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Annemarie Kroeze - WaarBenJij.nu

Vijde week Bali

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

15 Maart 2015 | Indonesië, Denpasar

Hallloooo,

Helaas is het niet gelukt om dit verslag van week vijf gelijk de zondag te maken, maar beter laat dan nooit;) Dus hierbij mijn verhalen van vorige week!

Maandag werden we in alle vroegte om acht uur ’s ochtends opgehaald om naar Bali Village te gaan. Tijdens deze field trip kregen wij de kans om de cultuur van Bali te proeven en uit te voeren.
Eerst kregen wij een rondleiding door een school, waar alle kinderen erg enthousiast waren dat wij langs kwamen. Terwijl wij een kijkje namen tijdens een les, begonnen de kinderen vol enthousiasme vader Jacob te zingen, wat erg leuk was om te horen. Daarna mochten ze even een pauze en wilde ze graag met ons op de foto. De jongetjes waren leuk aan het voetballen en aangezien ik dat ook leuk vind om te doen, heb ik gezellig even mee gedaan in een rok en op mijn ballerina´s, dat kan hier gewoon allemaal.
Na deze rondleiding op de school werden wij in twee groepen gesplitst. Ik zat in de groep die eerst een kijkje gingen nemen op het land. Hier werken ze dus totaal anders dan wat ik van thuis gewend ben. Geen trekker ervoor met een gigantische ploeg, maar gewoon twee koeien met een mannetje erop en dan een klein ploegje. Dus voordat ze hier klaar mee zijn duurt wel even. Om goed de cultuur van Bali mee te maken, mochten wij ook even een ritje op de koe maken. Dit vonden vele studenten erg leuk, maar ik heb het maar niet gedaan, want ik heb namelijk nog nooit op een koe gezeten of geaaid. Verder kregen wij uitleg over hoe ze rijst oogsten en hoelang dat duurt. Deze uitleg was erg interessant, aangezien wij hier dagelijks rijst eten en ik eigenlijk geen idee had hoe dit proces werkte. Na deze indrukwekkende uitleg over rijst en van de werkzaamheden op het land gingen we verder het bos in. Hier werden we opgewacht door een oud mannetje die ons liet zien hoe je een kokosnoot binnen een minuut uit de boom kan halen en deze gemakkelijk kan open maken. Hierna mochten wij natuurlijk lekker de kokosmelk opdrinken, wat altijd fijn is!
Na de mannelijke activiteiten te hebben gezien, werd het tijd voor de vrouwen activiteiten. We liepen terug richting het dorp, waar we bij een gezin aankwam en daar onze eigen kunstwerk konden maken van planten. Dit was erg grappig om te doen en het resultaat mocht er best wezen, al zeg ik het zelf;). Na deze activiteiten werd het programma vervolgd met een hanen gevecht. Twee hanen werden tegen over elkaar gezet en gingen een duel met elkaar aan. Dit was best grappig om te zien en schijnt op Bali heel normaal te zijn. Ze zetten dan eerst de twee hanen apart in een kooitje tegen over elkaar, dat ze dus lekker gek van elkaar worden en daarna worden ze vrij gelaten en pakken ze elkaar. Dit gaat er niet zachtjes aan toe. Dit gevecht was het einde van de rondleiding en de field trip werd afgesloten met een Balinese lunch. Dit was een vier gangen diner, met heerlijk eten, je raad het al met natuurlijk rijst.
Weer terug in het hotel had ik even een uurtje om bij te komen en daarna gingen we met ons groepje voor school zitten om te CBL case door te nemen en te maken. ’s Avonds heb ik niet veel spannende dingen meer gedaan en ben ik lekker op tijd gaan slapen, tenminste dat was de planning, maar aangezien ik een gezellige roommie heb, werd vroeg slapen eerst nog even gezellig kletsen.

Piep, piep, piep daar ging de wekker weer, tijd om naar school te gaan om weer twee hoorcolleges te volgen. Één over security en de andere over onze eind presentatie die we dit moduul moeten houden. Het hoorcollege over security was één van de beste hoorcolleges die ik tot nu toe gehad heb. Deze man vertelde vol vreugde over het vak en leerde ons hoe we terrorisme kunnen herkennen en wat we moeten doen als je in z´n situatie komt. Hij nam als voorbeeld; als nu iemand onze college zaal binnen kwam, moesten we hard schreeuwen en allemaal een stoel pakken en gooien, dus verdedigen. Hij deed het zo letterlijk voor, dat iedereen die sliep, omdat ze het niet interessant vonden wel weer wakker werden. Het volgende college was voornamelijk bruikbare informatie die we nodig hebben voor onze eindpresentatie en duurde dan ook niet zolang. Hierna gingen we terug naar het hotel en gingen we verder met onze CBL opdracht.

Woensdag; deze dag staat inmiddels in het teken van school. Weer tot 13:00uur CBL en daarna lekker vrij en weekend. Heerlijk wij hadden 5dagen vrij, dus een klein weekje vakantie. Nou het klinkt aannemelijk, maar het viel helaas een beetje tegen….

Donderdag, lekker de eerste dag vrij van school en even geen huiswerk maken, dus ik dacht even lekker uitslapen.. Ohja chips mijn visum was bijna verlopen, dus moest ik rond 9uur richting de ambassade om dat ding te laten verlengen. Dit ging niet zo lang duren volgens anderen en je was zo weer terug. Wij werden opgehaald door een busje van school, die ook deze afspraak voor ons hadden gemaakt, eenmaal aangekomen bij de ambassade kregen wij een nummertje en konden gaan wachten. Dit wachten was ook letterlijk wachten. Iedereen moest namelijk weer op foto worden gezet en je moest al je tien vinger afdrukken laten maken. Uiteindelijk is mijn visum verlengt en waren we rond 12uur weer in het hotel. Verder ben ik deze dag nog gezellig naar Kuta geweest met de meiden om lekker te shoppen!

Vrijdag, deze dag stond in het tekenen van lekker uitslapen en even bezig met mijn toekomst. Aangezien als ik terug ben in Nederland nog maar 1 module naar school moet en daarna ga stage lopen, moet ik natuurlijk wel een stage plek hebben, dus daar maar eens mee bezig geweest. Tevens regende het de hele dag, dus kon ik ook niet zoveel ondernemen. ’s Avonds zijn we met veel studenten naar Seminyak geweest, aangezien sommige studenten moesten optreden voor het goede doel.

Okee het is zaterdag en we hebben nog drie dagen vrij, dus dat wordt maximaal in de zon liggen en een bruine kleur krijgen, maar helaas daar dacht de zon nog steeds anders over. Echt de hele dag hebben we regen gehad en dan ook niet een klein beetje, nee het kwam met bakken uit de lucht vallen en zaten we eigenlijk een beetje ‘opgesloten’ in het hotel. Dan moet je creatief zijn en moet jezelf wat gaan bedenken. Met een paar meiden hadden we briefjes gemaakt en lekker ’s avonds het spel ‘Wie ben ik’ gespeeld, ook leuk voor een avond!

Gelukkig was het zondag beter weer en konden we weer op pad gaan om dingen van Bali te gaan zien. Dit keer zijn we richting Nusa Dua gereden (in het zuiden) en vanaf daar hebben we de boot gepakt en zijn we een middag naar Turtle Island geweest. Hier waren allemaal verschillende zeeschildpadden te zien en daar konden we natuurlijk mee op de foto. Maar deze beesten waren nog best zwaar om even makkelijk op te tillen en op de foto te gaan. Na het bezoek aan deze toeristenattractie zijn we weer terug gereden naar het hotel hebben we ’s avonds lekker op het balkon van mijn kamer gezeten. Dit was dus een heerlijke dag met zon, maar dat mag ook wel na al die regen die we de afgelopen tijd hebben gehad.

Dit was alweer het verslag van de vijfde week op Bali, de tijd vliegt voorbij en ik zit nu precies op de helft. Volgende week hebben wij nog 1weekje school en daarna lekker een weekje vakantie. In deze week ga ik met Sanne Lies en Lisette naar het eiland Lombok en de Gili eilanden.

Tot snel

Xx Annemarie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

Actief sinds 08 Aug. 2011
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 9916

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 11 April 2015

Studeren Bali

01 Februari 2012 - 16 Juni 2012

Stage

12 Augustus 2011 - 31 December 2011

Stage Duitsland

Landen bezocht: