Derde week Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Annemarie Kroeze - WaarBenJij.nu Derde week Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Annemarie Kroeze - WaarBenJij.nu

Derde week Bali

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

03 Maart 2015 | Indonesië, Denpasar

Hello Everybody,

Week drie is alweer een weekje geleden, dus hoog nodig tijd dat ik daar eens even wat over ga vertellen.
Deze week begon nog met twee dagen vrij, dus dat betekende maximaal uitslapen. Echter stond er op vrijdag een deadline geplaatst voor een verslag, dus daar moest ook aangewerkt worden. Deze twee dagen stonden dus ook in het teken van opdrachten maken en verder geen spannende dingen om over te schrijven, dus maar snel door naar de rest van de week.

Nu denken jullie natuurlijk, daar komen de spannende verhalen, maar de woensdag was een gewone schooldag die uit drie uurtjes CBL bestond. Gelukkig hadden wij het verslag ruim op tijd af en was ik donderdag vrij van school, dus een dagje relaxen maar! Aangezien ik op Bali zit, is de manier om lekker te relaxen een rustig strandje opzoeken, dus zo gezegd zo gedaan. Met een groepje meiden zijn we naar het strand ´Berawa´ geweest. Dit is een klein strandje met enkel een paar zitzakken om op te liggen of zitten (wat voor zich spreekt). Deze middag was heerlijk rustig en lekker genieten van de zee met hoge golfen en de zon. Helaas kan het niet altijd feest zijn en kan ik niet altijd een lang weekend hebben, dus vrijdag maar weer om half negen richting school.
Deze les stond in het teken van een workshop jezelf leren kennen, leren onderhandelen en leren presenteren. Deze mevrouw gaf zo interessant les dat deze lange dag op vrijdag niet erg was, maar juist leuk en leerzaam. Tevens komen de dingen die wij geleerd hebben goed van past bij de verdere opdrachten in dit moduul, maar ook bij het shoppen hier in Bali. Het is hier namelijk de normaalste zaak van de wereld dat jij tijdens het kopen van dingen op de markt gaat onderhandelen over de prijs. De deze les was erg leerzaam en een leuke afsluiting van de schoolweek. Weekend.

Dit weekend was een weekendje Ubud gepland. Dit is het stadje waar de film ‘Eat pray Love’ ook is opgenomen. Vrijdagmiddag na school zijn we met zes meiden richting Ubud gegaan. Hier sliepen wij in leuke bungalows midden in de drukke straat van Ubud. In Ubud is veel te bleven en het staat voornamelijk bekend om de Monkey Forrest, oftewel het Apenbos. Onze bungalows bevonden zich achter een hoge heuvel, dus wij dacht die apen komen vast niet bij ons. Maar niets was minder waar. Ik zal eerst even wat uitleggen over de apen geven, want het is niet zo als in Nederland wanneer je naar de Apenheul gaat. Deze apen zijn brutaal en pakken alles van de mensen af en zijn alles behalve schattig. Toen wij aankwamen rijden in Ubud zagen wij de eerste apen al door de straten lopen. Één van die apen dacht vast dat zijn haar ook goed moest zitten, want die nam zo uit een winkel een haarelastiek mee en ging weer vrolijk weg.
Aangekomen in onze bungalow gingen weer eerst onze spullen even instaleren en opfrissen. Daarna gingen we opzoek naar een restaurantje, waar wij vervolgens heerlijk gegeten hebben. Na het eten nog even wat boodschapjes gehaald en ’s avonds lekker samen een drankje gedaan bij onze bungalows, want de volgende ochtend werden we om half negen opgehaald.
Na een nacht op een hard bed, maar toch goed te hebben geslapen, was het dan zaterdagochtend. In plaats van normaal in het weekend uit te slapen, zaten we nu om acht uur aan het ontbijt, omdat we werden opgehaald voor een fietstocht. Toen wij naar het ontbijt wilde lopen kwamen wij onze eerste vrienden al tegen, de apen. Deze vonden het erg leuk om lekker op de trap te blijven zitten waar wij langs moesten. Uiteindelijk gingen ze weg. Eenmaal aan het genieten van ons lekkere ontbijt, kwamen onze vrienden ook weer voorbij vliegen. Over de daken en andere muurtjes van de bungalows heen kwamen ze ons vergezellen. Na deze leuke ervaring zo vroeg in de ochtend waren wij klaar voor de fietstocht. Wij hadden ons zo goed voorbereid hierop, dat wij dachten dat we gelijk gingen fietsen, maar dit was niet zo. Eerst gingen wij namelijk langs een rijstterras, dit is een soort trap van rijstvelden (zie foto’s). Daarna ging onze fietstocht, wat dus nog geen fietstocht was maar een ritje met een busje door naar een koffieplantage. Hier kregen wij uitleg hoe Bali koffie werd gemaakt. Ik bespaar jullie de details, maar een dier (naam even kwijt) eet de bonen op, vervolgens werpt die ze weer uit en de uitwerpselen ondergaan een heel proces tot dat het koffie is.
Na deze leerzaam les over koffie hebben wij verschillende koffie geproefd en onze fietstocht (busje) vervolgd naar een restaurant waar dan eindelijk onze fietsen op ons stonden te wachten. Eerst kregen wij bij prachtig uitzicht (foto’s) nog een heerlijk ontbijt. Na het ontbijt was het eindelijk tijd om te gaan mountainbiken. Deze tocht was echt te moeite waard! Een mooie route door de rijstvelden en gebergte heen. Door de gids werden veel interessante dingen verteld over het leven in Bali. Tijdens de route zijn we langs een familie geweest en kregen wij daar een rondleiding hoe de mensen hier leven en kregen wij thee aangeboden.
Vervolgens heb wij de route vervolgd en namen wij de moeilijkste route, aangezien wij Nederlanders zijn en die kunnen volgens de gids goed kunnen fietsen (hier hoor ik sommige al denken, goed fietsen?) Dus zo gezegd zo gedaan. Over kleine bospaadjes de route vervolgd. Aan het eind moesten wij volgends de gids nog even een ‘’bergje’’ op. Nou dat bergje was wel een berg. Wij dachten eerst, o dat fixen wij wel even. Een versnelling lager een gaan met die banaan, maar dat viel tegen. Nog niet eens op de helft kwamen wij al tot stilstand en werd het met de fiets omhoog lopen, wat nog best zwaar was in de hitte. Uiteindelijk was het een super mooie tocht en zijn we op prachtige plekken geweest en veel mooie dingen gezien. De tocht werd afgesloten met een lunch bij een andere familie, waar we ook nog een optreden kregen van drie kleine meisjes.

Eenmaal terug bij de bungalows was het mooie weer om geslagen in … weer. Door het onweer en de regen was er geen stroom meer in Ubud (even op heel Bali niet)en geen water. Dus helaas niet even lekker opfrissen, maar dus gezellig buiten gaan zitten te wachten tot dat alles het weer doet. Na ongeveer een klein uurtje was het water weer terug en konden wij gaan douchen. Na dat iedereen klaar was, was het stroom nog niet terug, dus besloten we maar te gaan kijken waar we wat konden eten. Alles was wel open, maar had een beperkte kaart, tja zonder stroom kun je dus eigenlijk niet veel beginnen. Wij na een restaurantje wat er leuk uitzag.. Echt schijn bedriegt dus, we hebben hier wel gegeten, maar dit restaurant zal ik niet als aanbeveling geven en voor de rest laat ik het hier maar bij. Aangezien we vroeg waren gaan eten, zijn we nog even door de straten van Ubud gelopen en tijdens het lopen kwam het stroom ook weer terug . Nadat we alle winkels wel een beetje hadden gezien hebben wij nog ergens een drankje gedaan en daarna weer terug naar de bungalow om lekker te gaan slapen.

Wij hadden in onze reisboekjes gelezen dat in een Ubud een grote markt zit en dat je daar met een lege koffer heen moest gaan, want je kwam met een volle weer terug. Dus daar moesten wij dan ook maar even kijken. Eenmaal aangekomen bij de markt, was dit een markt om U tegen te zeggen, zo goedkoop en groot dat wij niet eens tijd hadden om alles te zien, want we moesten om 12uur alweer uitchecken, maar werden ook om 11uur opgehaald door onze chauffeur. Wij hadden namelijk deze dag een busje met chauffeur gehuurd voor ongeveer 6uurtjes, zodat deze onze naar mooie plekjes kon brengen en uiteindelijk weer terug naar thuis (oftewel ons Hotel).
Samen met onze chauffeur hebben wij de ‘Goa Gajah’ in Bedulu bezocht. Dit is een grot waar de heilige olifant (van steen natuurlijk) stond. Na deze bezichtiging zijn wij doorgegaan naar de ‘Gunung Kawi tempel’ ook wel de Rockey tempel genoemd in Tampaksiring. Hier moesten wij eerst wel even wat trappen naar beneden lopen voordat wij iets te zien kregen. Maar het was de moeite waard. Een prachtige tempel, met mooi uitzicht. Helaas als je naar beneden gaat moet je ook weer omhoog. Eenmaal weer boven aangekomen te zijn gingen we door naar onze laatste activiteit. Nu stond ‘Tirta Empul’ ook wel Holly Water genoemd, ook in Tampaksiring op de planning. Hier gaan mensen heen om te zwemmen in het water en dan ben je gezegend, dit konden wij ook doen, maar zoals op de foto’s te zien zijn was het hartstikke druk. Ik snap dat mensen het bijzonder vinden om dit te doen en dat het een cultuur is, maar het was super koud water en er stonden mensen met kinderen en die vonden het niet fijn, zacht uitgedrukt. Niet alleen om het heilige water komen mensen hier, maar ook voor de tempel die achter het heilige water staat.
Na deze indrukken zijn wij weer terug gegaan via een mooie toeristische route door de bergen en rijstvelden richting het hotel. Het hotel voelt inmiddels echt als thuiskomen en om het weekend goed af te sluiten hebben wij dan ook lekker ‘’thuis’’ gegeten en niet uit eten gegaan naar onze vast Warung.

Het was indrukwekkend en vermoeid, maar ook een heel mooi en gezellig weekend. Het scheelt dat wij maandag nog lekker vrij waren, dus nog lekker een dagje konden bijkomen voor een weekje school.

Xx Annemarie

• 03 Maart 2015 - 19:24

Joke Popken:

Mwah, zo te lezen vermaak jij je wel daar! Foto's zien er goed uit. Lekker genieten! Veel plezier nog!